Sunday, January 3, 2010

Penjenayah siber sasar facebook

WASHINGTON: Rangkaian sosial akan berdepan pertambahan serangan penggodam canggih pada tahun ini, namun penguatkuasa undang-undang dijangka mengambil langkah panjang memerangi jenayah siber, menurut syarikat keselamatan web McAfee Labs.

“Ledakan aplikasi Facebook dan perkhidmatan lain menawarkan peluang sesuai kepada penjenayah siber, untuk mengambil kesempatan terhadap hakikat seseorang pelayar akan mengklik jaringan walaupun ia was-was apabila dihantar rakan jaringan sosial mereka,” kata McAfee.

Dalam laporan Ramalan Ancaman 2010, McAfee berkata ia menjangka melihat peningkatan ancaman ke atas keselamatan perbankan dan peningkatan dalam penggunaan ‘botnets’, sekumpulan komputer yang dijangkiti digunakan menyebarkan perisian berbahaya atau malware.



“Bagaimanapun pada 2010, kami menjangka menyaksikan peningkatan dalam keberkesanan penguatkuasaan undang-undang untuk menentang jenayah siber,” kata Santa Clara, California, syarikat keselamatan komputer dalam laporan dikeluarkan awal minggu ini. - Agensi

McAfee berkata produk Adobe mungkin berdepan peningkatan ancaman tahun ini dan sistem operasi komputer Chrome oleh Google mungkin “mencetuskan satu lagi peluang kepada penulis malware untuk meninjau pengguna.”

“Penjenayah siber sekian lama memilih produk Microsoft berikutan kepopularannya,” kata laporan. “Pada 2010, kami menjangka perisian Adobe, terutama Acrobat Reader dan Flash, mengambil tempat teratas.

“Berdasarkan aliran terkini, kami juga menjangka pada 2010, eksploitasi produk Adobe kemungkinan melepasi aplikasi Microsof Office dalam jumlah desktop komputer peribadi yang diserang.”

McAfee berkata penggodam dijangka mengambil peluang pertambahan perkhidmatan kependekan URL seperti bit.ly and tinyurl.com.

“Perkhidmatan itu kini muncul dalam segala bentuk komunikasi, menjadikannya mudah untuk mengabui URL yang mana pengguna diminta mengkliknya,” katanya.

“Penipuan itu akan memainkan peranan lebih menonjol pada 2010, ia adalah tempat sesuai untuk mengalihkan pengguna ke laman web yang sering was-was untuk dikunjungi. - Agensi

Sumber: Berita Harian

No comments:

Post a Comment