Saturday, January 9, 2010

Dunia tak stabil jika Iran diserang

WASHINGTON: Serangan ke atas Iran mungkin menyebabkan keadaan menjadi amat tidak stabil dan menimbulkan kesan yang tidak dijangka di Timur Tengah.


Pengerusi Ketua Turus Tentera Amerika Syarikat (AS), Admiral Mike Mullen berkata, AS bersedia berdepan sebarang risiko andai perang meletus di Iran meskipun tenteranya terbabit dalam perang di Iraq dan Afghanistan.

"Sudah lama kami memberi perhatian terhadap Iran dan menyedari potensi ancaman program nuklear Iran yang pastinya bakal diguna menghasilkan senjata.

"Jika Iran memiliki senjata nuklear, keadaan pasti tidak stabil tapi pada masa sama, senario sama juga akan turut berlaku jika Iran diserang," katanya.

Mullen bimbang kesan sampingan jika Iran diserang kerana ia pasti menyebabkan dunia bakal menjadi lebih tidak stabil.

Hingga kini, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaksanakan tiga sekatan terhadap Iran kerana enggan memenuhi arahan menghentikan aktiviti sensitif program nuklearnya.

Pada masa ini, hasrat AS dan sekutunya melaksanakan sekatan keempat ditentang Russia dan China.

Pada masa sama, rundingan membabitkan anggota tetap Majlis Keselamatan PBB, AS, Russia, China, Perancis, Britain dan Jerman masih diteruskan dan Mullen menganggap jalan penyelesaian terbaik ialah melalui diplomasi.

"Masyarakat antarabangsa perlu berdiplomasi menyelesaikan masalah ini bagi menghalang ketidakstabilan yang mungkin berlaku menjadi kenyataan.

"Semua pihak terbabit perlu meneruskan perbincangan bagi mencapai kata sepakat," katanya lagi.

Setiausaha Pertahanan AS, Robert Gates turut menyokong isu nuklear Iran diselesaikan di mejar rundingan. - Reuters

No comments:

Post a Comment