Wednesday, December 23, 2009

Harga komoditi dijangka meningkat tahun depan

Yahooo la orang kampung yang ada sawit...
Tuan punya ladang lagi laaa senyum...


KUALA LUMPUR: Harga di pasaran komoditi dijangka menunjukkan arah aliran yang meningkat pada tahun depan apabila penganalisis dan peserta industri menjangka harga komoditi utama seperti minyak sawit, keluli dan emas melonjak berikutan permintaan kukuh dan sentimen pasaran yang lebih baik.

Peniaga Kanan Minyak Sawit Kumpulan Interband, Jim Teh, berkata wujud kemungkinan pasaran minyak sawit mengalami kenaikan harga pada separuh kedua tahun depan.

"Lebih ramai peserta asing dijangka memasuki pasaran itu pada tahun depan," katanya baru-baru ini, sambil menyatakan ia adalah berikutan kerjasama antara Bursa Malaysia dan CME Group Inc, yang juga adalah pasaran derivatif paling pelbagai dan paling besar di dunia.



Perkongsian itu yang membabitkan pelesenan harga penyelesaian hadapan minyak sawit mentah mentah (MSM) Bursa Malaysia Derivatives Bhd akan meningkatkan lagi pengiktirafan MSM Malaysia sebagai penanda aras minyak makan antarabangsa.

Pada 2009, MSM mencecah paras tertinggi RM2,894 setan metrik pada 13 Mei, 2009.

Sehingga Disember, kontrak hadapan MSM diniagakan antara RM2,400 hingga RM2,600 satu tan metrik dan penganalisis mengunjurkan bahawa iklim yang lebih panas berikutan corak iklim El-Nino dan permintaan yang lebih kukuh, terutama sekali dari China dan India, akan melonjakkan harganya kepada RM3,000 pada tahun depan.

"Bagaimana pun, wujud kebimbangan bahawa stoknya yang kekal tinggi akan memberi tekanan kepada harga," katanya.

Sementara itu, kebimbangan mengenai langkah pemulihan ekonomi global juga akan mempunyai sedikit kesan kepada pasaran komoditi, dengan bank-bank menghadkan kredit yang dihulurkan kepada perniagaan bagi menunjukkan langkah berhemah.

Sungguh pun begitu, pengeluar masih boleh tersenyum untuk menuju ke bank berikutan catatan keuntungan yang agak berpatutan kerana kos pengeluaran masih rendah antara RM1,200 hingga RM1,500 satu tan metrik.

Laporan Penyelidikan Ekuiti Malaysia MIDF menyatakan bahawa MSM telah menunjukkan prestasi lebih baik dari pencabar terdekatnya, iaitu minyak kacang soya, sehingga 25 November 2009 kerana pembeli minyak makan beralih kepada MSM sebagai gantian yang lebih murah.

Katanya, diskaun MSM yang besar sebanyak 34 peratus bagi minyak kacang soya sehingga akhir 2008, adalah sebab utama harga MSM meningkat pada tahun ini.

Bagi pasaran getah, penganalisis berkata, bekalan yang kecil telah mendorong kenaikan harga getah yang lebih tinggi pada tahun ini.

Keluaran getah global pada tahun ini sebanyak 9.36 juta tan metrik adalah 640,000 tan metrik lebih rendah daripada yang didaftarkan pada 2008, demikian menurut Persatuan Getah Vietnam (VRA).

Kenaikan harga minyak mentah serta bekalan yang rendah di negara pengeluar Thailand, Indonesia dan Malaysia berikutan kombinasi iklim kemarau dan hujan, telah menyebabkan harga getah meningkat lebih 20 peratus pada tahun ini.

Di pasaran tempatan, pada 22 Disember, harga SMR20 sudah mencatatkan paras tertingginya sebanyak 954 sen sekilogram (s/kg) manakala harga lateks pukal melonjak kepada paras tertingginya sebanyak 601 sen s/kg pada 7 Disember.

Menurut VRA, harga getah yang dieksport melonjak ke paras tertinggi sekitar AS$2,300 setan metrik pada Disember.

Harga yang tinggi itu menyebabkan pengguna utama seperti China untuk tidak memasuki pasaran tetapi peniaga menjangka harga akan turun pada awal tahun depan, sebelum mengukuh semula apabila momentum pemulihan ekonomi global kian cepat.

Harga getah akan dipengaruhi peningkatan pengeluaran tayar dan permintaan.

Di dalam pasaran logam, penganalisis menjangka harga bergerak lebih tinggi pada tahun depan berikutan bertambah baiknya ekonomi global.

Harga tembaga dan aluminium telah mencecah paras tertinggi pada Disember apabila momentum pembelian kian meningkat di tengah-tengah kebimbangan yang semakin menurun mengenai masalah hutang Dubai.

Bagi timah, Pasaran Timah Kuala Lumpur (PTKL) telah dniagakan pada paras tertinggi untuk tempoh 14 bulan pada 21 Disember, apabila harga logam itu mencecah AS$15,740 setan metrik sejajar dengan peningkatan harga logam antarabangsa.

Menurut penganalisis, permintaan bagi mendapatkan timah perindustrian sebahagiannya dipacu oleh kekurangan bekalan dan keinginan pelabur yang kian meningkat untuk menyimpan aset berasaskan logam.

Penganalisis Penyelidikan OSK, Ng Sem Guan, berkata harga keluli juga dijangka bergerak lebih tinggi pada tahun depan berikutan usaha sama antara dua pelombong utama, iaitu BHP Billiton Ltd dan Rio Tinto Group.

BHP Billiton, syarikat perlombongan terbesar di dunia dan Rio Tinto, pengeksport bijih besi kedua terbesar, telah menyatukan operasi bijih besi Australia Barat masing-masing yang bakal memberi kesan kepada harga keluli. Bijih besi, yang kebanyakannya digunakan di dalam pengeluaran keluli.

Pada Disember, harga keluli dicatatkan sekitar AS$500 satu tan metrik.

Sementara itu, emas menjadi tarikan sebagai komoditi selamat dengan harga sentiasa berada pada paras tinggi berikutan kekurangan bekalan serta ketidakstabilan pasaran kewangan.

Emas kini diniagakan sekitar AS$1,080 hingga AS$1,100 seauns.

Bank pusat di seluruh dunia kini dikatakan menyandarkan semula lebih banyak rizab kepada emas berbanding dengan kelas aset yang lain yang kebanyakannya di dominasi oleh dolar Amerika Syarikat. - Bernama

Dari meja Juvitaku:
Sesiapa yang ada tunai boleh laa beli Dinar Emas sebagai aset...akhir zaman Dinar emas akan gemilang semula kan?

No comments:

Post a Comment