Monday, December 21, 2009

Pegangan Saham Kerajaan dalam GLC Dikurangkan 2010

APA NAK JADI DENGAN KERAJAAN NEGARAKU...

Beberapa hari lagi, kerajaan (persekutuan) akan mula mengurangkan pegangan saham dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaaan (GLC)

Menurut Menteri, kewangan kerajaan sekarang kurang cair.

IPOH: Semua saham milik kerajaan dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) akan dikurangkan mulai tahun depan bagi menambah kecairan kewangan yang dimiliki oleh kerajaan, kata Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Beliau berkata, langkah tersebut membabitkan 17 GLC di bawah Kementerian Kewangan dan adalah antara pendekatan yang dilaksanakan kerajaan bagi memastikan ekonomi negara terus berkembang sebanyak lima peratus pada 2010.

“Syer kerajaan dalam GLC akan ditawarkan di Bursa Malaysia untuk dimiliki oleh syarikat swasta.

“Ia adalah inisiatif yang diambil untuk meningkatkan kecairan,” katanya selepas perlawanan akhir Kejohanan Bolasepak 9-Sebelah Veteran anjuran Majlis Bandaraya Ipoh di sini, hari ini. (Berita Harian)


Dari meja Juvitaku:

Apa nak jadi dengan kerajaan sekarang?..Tarak duit kaaaa..
Saya bukan nak mengkritik pengurusan kerajaan kita...cuma untuk memberi sedikit pendapat..

1. Apa motif kerajaan nak kurangkan share dalam GLC? Takade duit? Atau nak lepas tangan sebagai tanggung jawab kerajaan?
2. Mana pegi hasil kutipan cukai, saman dan sebagainya..?
3. Apa nak jadi dengan rakyat kebanyakkan, bila kerajaan tiada tanggung jawab sebagai kerajaan yang sepatutnya menjaga kepentingan rakyatnya.

4. Apa yang kerajaan bolah buat bila berlaku kecemasan? Kemusnahan, peperangan, atau kegawatan ekonomi?

No comments:

Post a Comment