Wednesday, August 26, 2009

RON95 vs RON97



Memandangkan 1 Sept 2009 nie di kuatkuasakan harga petrol baru jadi aku masukkan artikel tentang Petrol.

DI Eropah, klasifikasi keseragaman kelas bahan bakar petrol dibahagikan kepada tiga kelas utama. RON91, RON95 dan RON98. Pembahagian itu dibuat berdasarkan jenis keperluan bahan bakar yang diperlukan pada setiap jenis enjin berlainan pengeluar. RON91 dicipta untuk enjin yang mampu menerima petrol berplumbum, RON95 untuk petrol tanpa plumbum yang juga disebut petrol premium dan RON98 atau disebut juga sebagai Super Plus atau Super Premium.

Bermula 1 September ini, klasifikasi penjualan minyak petrol di negara ini akan diselaraskan kepada dua jenis RON (Research Octane Number) iaitu RON95 dan RON97. Dalam jangka masa kurang dua bulan dari sekarang, RON95 akan menggantikan RON92 yang berharga RM1.75 seliter, manakala RON97 akan menjadi petrol premium pada harga RM2.

Apakah kesannya kepada pengguna?


Sebenarnya, banyak yang perlu diketahui tentang asas RON itu sendiri. Di seluruh dunia, pencemaran bahan api fosil telah meningkatkan kesedaran umum. Justeru itu, kualiti bahan bakar ditingkatkan. Jurutera bertungkus lumus memikirkan idea untuk mencipta enjin dengan sistem pembakaran moden yang mampu beroperasi menggunakan petrol spesifikasi RON yang dibangunkan. Kandungan sulfur juga diminimumkan.TIDAK pasti tentang kualiti petrol untuk kereta anda? Sila rujuk pemberitahuan yang ada pada tangki kereta, buku manual atau berhubung terus dengan pengeluar kereta.


Adakah semua petrol RON95 sesuai dengan kereta anda?


Bagaimana mengetahui kesesuaian tersebut? Langkah paling mudah adalah melihat pada penutup petrol. Jika ia tidak dinyatakan, rujuk buku panduan kenderaan. Biarpun begitu, tidak semua pengeluar kereta menulisnya dalam bentuk angka. Sebahagiannya ditulis dalam istilah leaded dan unleaded. Jangan khuatir, majoriti petrol yang dijual di negara kita (termasuk RON92) adalah petrol jenis tanpa plumbum (unleaded).


Adakah RON97 lebih baik daripada RON95?


Secara teorinya, ya tetapi secara paraktiknya, tidak. Petrol RON95 di stesen A mungkin lebih baik daripada petrol RON97 di stesen B.Perlu diingatkan bahawa setiap petrol yang dijual oleh Petronas, Shell, BHP, Esso, Caltex dan Mobil adalah tidak sama. Setiap syarikat mempunyai ramuan tersendiri untuk meningkatkan keupayaan kualiti petrol masing-masing.Techron, Primax dan Infiniti merupakan antara petrol yang dihasilkan menerusi kajian dan pembangunan yang serius. Anda mungkin biasa menonton iklan bagaimana petrol di stesen A berupaya membersihkan enapan karbon pada injap dan omboh. Adakah ia sekadar gimik?Adakah petrol RON95 berkualiti rendah? Ini adalah pandangan yang salah. RON berkaitan dengan campuran dua unsur asas iaitu oktana dan pentana yang melengkapkan sifatnya menjadi bahan bakar petrol. RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah oktana dan selebihnya pentana. Begitu juga dengan RON97 iaitu hanya tiga peratus pentana dan selebihnya oktana.
Gandingan itu akan memutlakkan tahap pembakaran enjin yang bakal digunakan. Sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu membazir membeli petrol RON97?


Adakah jam Breitling memberi maklumat waktu yang lebih tepat berbanding jam Casio?


Sebaliknya, jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak memadai menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan (knocking). Ini kerana enjin silinder bergerak dengan membakar petrol menjadi gas. Asasnya, enjin yang dicipta untuk RON95 adalah kebuk pembakaran yang berupaya membakar sejumlah 95 peratus oktana.
SETIAP pengeluar petrol memiliki dan membangunkan bahan api menggunakan teknologi tersendiri.Perlu diingat bahawa sifat oktana adalah kemampuannya untuk menahan tekanan dalam kebuk pembakaran. Jadi, dengan enjin yang dicipta untuk pembakaran 95 peratus oktana, memadai kita menggunakan petrol RON95. Namun, jika enjin tersebut dicipta untuk tekanan 97 peratus oktana, maka penggunaan RON95 tidak sesuai. Oktana mempunyai keupayaan mengembangkan tekanan dengan baik, tetapi bukan pentana. Pentana hanya akan melambatkan proses timbal-balik dan di sinilah masalah ketukan berlaku.Petrol yang baik bergantung kepada pengeluar petrol itu sendiri. Seperti yang diterangkan pada awal nota ini tadi, setiap petrol tidak sama.

Dakwaan mengatakan semakin tinggi RON adalah lebih baik dan mampu menghasilkan enjin yang lebih berkuasa juga tidak benar. Petrol yang baik adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan oleh enjin.Jangan percaya pada pandangan salah. Terlalu ramai 'pakar' automotif hari ini. Cuba taipkan RON dalam Yahoo Malaysia, nescaya pelbagai forum akan membincangkan tentangnya.

Baca dengan teliti kerana sebahagiannya memberi fakta yang songsang.

Cuba rujuk kepada yang pakar, di sini aku sertakan FAQ yang dicatatkan melalui website caltex:


RON : Frequently Asked Questions
• What is RON®?

RON (Research Octane Number) is a rating of petrol. It determines a petrol’s ‘anti-knock’ quality or resistance to pre-ignition or detonation as it burns in the combustion chamber. Knocking is an abnormal combustion and should be prevented as it is damaging to the engine.

• What petrol is sold in Malaysia currently?

Service stations in Malaysia currently retail petrol products of RON92 (Silver with Techron at Caltex) and RON97 (Gold with Techron at Caltex). At the moment, vehicles requiring RON95 and below are also utilizing RON97.

• What vehicle types are able to use RON95?

Most vehicles are able to use RON95. However, it’s best to refer to the Original Equipment Manufacturer’s (OEM) recommendation in your car manual or check the back of the petrol filler lid of your car for the recommended octane rating.

• (i) I am a RON92 consumer. Won't switching to RON95 damage my vehicle's engine?

The main difference between RON92 and RON95 is their octane ratings, indicated by the number in the product name.

Using petrol of a higher RON will not hurt your car. You just need to find a suitable fit for your car and driving style. It’s best to refer to the Original Equipment Manufacturer’s (OEM) recommendation in your car manual or check the back of the petrol filler lid of your car for the recommended octane rating.

• (ii) I am a RON97 consumer. Won't switching to RON95 damage my vehicle's engine?

The main difference between RON97 and RON95 is their octane ratings, indicated by the number in the product name.

Using petrol of a lower RON may or may not hurt your car. You just need to find a suitable fit for your car and driving style. It’s best to refer to the Original Equipment Manufacturer’s (OEM) recommendation in your car manual or check the back of the petrol filler lid of your car for the recommended octane rating.

• Should I empty my car's petrol tank before refueling with RON95?

This depends on the amount of remaining petrol in the petrol tank. The smaller the amount, the faster you can derive the benefits of RON95.

• What is the effect on the performance of the engine if petrol of a different RON is mixed together?

It is not recommended to mix different RON levels as this might result in sub-optimal performance. For example, if you have added a lower-than-recommended RON in the mixture, this can result in knocking and can cause a loss of power.

• What is the impact of RON95 usage on the environment?

At present, there is insufficient data to adequately prove that a higher or lower RON grade poses an environmental issue.

• Do I have to always pick the highest octane rating petrol for my vehicle?

The highest octane rating may not necessarily be the best for your car. You should choose a suitable fit for your car and driving style. It’s best to refer to the Original Equipment Manufacturer’s (OEM) recommendation in your car manual or check the back of the petrol filler lid of your car for the recommended octane rating.

• Does a higher RON indicate a more environmentally-friendly fuel product? How about greater power?

The true difference between the grades of petrol lies in an engine’s requirement. This does not guarantee a promise of greater power or a more environmental option as the number increases. This infers that cars using RON products greater than their engine requirements may not be necessarily gaining better performance than if they adhered to their car Original Equipment Manufacturer’s (OEM) recommendations.



Semoga kita dapat panduan yang betul..ok

No comments:

Post a Comment