Sunday, March 28, 2010

Berhati-hati dengan gadis ini..

Aku ada satu cerita nak kongsi dengan korang. Harap jadikan ikhtibar.

Pada satu hari, ada seorang gadis buta yang tidak dapat melihat dunia yang penuh indah dan aman ini. Gadis buta ini sangat benci dirinya kerana dia adalah seorang gadis yang buta.

Gadis buta ini bersyukur even dia buta, ada seorang pemuda yang sudi jadi kekasihnya. pemuda ini selalu temankan gadis buta ini jika hendak pergi ke mana sahaja. Pergi beli santan, pemuda belikan. Pergi temankan tengok wayang, pun pemuda ini temankan walaupun dia tahu gadis buta ini memang mustahil boleh melihat. Pergi makan KFC pun pemuda ini sanggup temankan sehingga sanggup tolong suapkan gadis buta ini. Betapa bestnya hidup gadis buta ini.

Dan pada satu hari, gadis buta ini berkata kepada pemuda tersebut

“Jika satu hari nanti aku dapat melihat semula, engkaulah yang aku akan kahwin!”

Tiba-tiba. Pada suatu hari. Pihak hospital panggil si gadis buta ini dan bagitau ada orang sudi dermakan mata kepada gadis ini. So, dengan berbunga hatinya gadis ini gembira dan beritahu sekali lagi kat kekasihnya (pemuda tadi) yang dia akan kahwin dengannya jika dia dapat melihat semula. Pemuda yang memerangkap kekasihnya itu sangat happy..

Selesai pembedahan dan gadis buta itu akhirnya dapat melihat semula. Pemuda yang memerangkap kepada kekasihnya berkata:

” Akulah kekasih kau yang selalu menemani kau ke mana sahaja kau pergi. Jadi, sudikah engkau mengahwini ku?” jelas dan soal pemuda tersebut.

Alangkah terkejutnya Gadis yang sudah tidak buta itu melihat seorang pemuda yang juga buta sepertinya sebelum ini. Dengan pantasnya gadis itu menolak permintaan pemuda buta untuk mengahwini dirinya..

Dengan lemah longlai pemuda itu bangun dan berjalan. Ketika dipintu bilik sebelum keluar dari bilik gadis buta itu. Pemuda itu menoleh dan berkata:

” Jagalah kedua pasang mataku itu dengan baik..” Suara pemuda itu dengan tangisan dan kesedihan yang melampau..

So, Apakah Moral untuk kisah kali ini?


1. Keadaan ini membuktikan bahawa otak manusia akan berubah apabila statusnya berubah

2. Tak ada orang yang suka keadaan yang menyusahkan dirinya.

3. Jangan mendermakan mata kepada orang yang kita sayang! Amaran dari aku melainkan korang nak terima akibat yang sama macam cerita ini..

Dari Meja Juvitaku:
Emmm betul ke, kita tak boleh mengorbankan keseluruhan kesempurnaan kita walaupun utk orang yang tersayang?

No comments:

Post a Comment