Friday, March 5, 2010

1 Malaysia ghairah ilmu rahsia Tarikh lahir (horoskop astrologi China numerologi).

Artikel yang perlu dibaca dan dikongsi bersama...(sangat penting)..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum wbh

Sewaktu saya masih kecil di peringkat sekolah menengah rendah, horoskop adalah mainan biasa diri saya serta hampir keseluruhan rakan-rakan. Tidak membaca dan tidak memahami horoskop seperti ketinggalan zaman. Sebutan seperti “saya bintang cancer awak bintang apa?” memang menjadi lumrah di kalangan rakan sebaya saya malahan arang dewasa pun amat ghairah dengan horoskop ini.

Horoskop atau pun dikenali juga sebagai astrologi atau ramalan zodiak adalah carta atau diagram yang menunjukkan kedudukan relatif objek langit seperti matahari, bulan, dan planet. Perkataan horoskop berasal dari bahasa Yunani yang bermaksud "melihat jam". Untuk memperoleh horoskop seseorang, tempat, hari dan tarikh lahir orang itu mesti diketahui. Tarikh itu pula akan jatuh pada salah satu daripada 12 lambang zodiak yang sedia ada iaitu Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagitarius, Capri­corn, Aquarius, dan Pisces. Menurut ilmu astrologi setiap zodiak itu mempunyai keperibadiannya yang tersendiri dan nasib setiap orang adalah berdasarkan kepada zodiak serta kedudukan matahari, bulan dan planet pada hari itu.

Berikut adalah jadual tarikh lahir dengan nama zodiac masing-masing iaitu :
Aries (March 22 - April 20)
Taurus (April 21 - May 21)
Gemini (May 22 - June 21)
Cancer (June 22 - July 22)
Leo (July 23 - Aug 22)
Virgo (Aug 23 - Sep 22)
Libra (Sep 23 - Oct 23)
Scorpio (Oct 24 - Nov 21)
Sagittarius (Nov 22 - Dec 21)
Capricorn (Dec 22 - Jan 20)
Aquaries (Jan 21 - Feb 21)
Pisces (Feb 22 - Mar 21)

Berikut pula adalah antara ramalan personality lelaki mengikut horoskop: yang saya ambil dari http://www.esempoi.com/personaliti/personaliti-lelaki-mengikut-horoskop/ :
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aries (21 Mac - 20 April)
Orang Nya: Anak mak! Smart mamat. Intelligent (boleh la….)
Tips utk memikat: Bagus untuk minah-minah tudung (NO OFFENCE) but its true.. Jejaka Aries suka wanita yang sopan, tata-tertib.. sebab nak bawa tunjuk mak so kena lah bawa balik yang bagus punya.
WARNING: Jika anda betol anda rasa kes ini pilihan anda, pilih lah. Kalau tidak, jangan lah main-mainkan hatinya. Hati dah luka sukar nak dibaiki. Macam moto yang dah rosak, makan bulan diworkshop baru baik.
Leo (24 Julai - 23 Ogos)
Orang nya: Penyayang, warm hearted, tidak kedekut bila mahu berkongsi kesenangan dan kemewahan dengan orang yang disayangi nya. Jejaka Leo ini juga seorang yang ambitious, self-centered tapi tak ego.(kadang-kadang je ego). Pandai berkata-kata.
Tips utk memikat: Sebagai perempuan, harus lah menunjukkan kewanitaan yang selembut-lembutnya. Kena tahu bagaimana menilai dan menghargai setiap ciri dan kualiti ada pada jejaka leo.
WARNING: Jangan.. saya ulangi.. JANGAN bercakap atau memuji lelaki lain di hadapan LEO. Mereka tak suka dibanding-bandingkan dengan orang lain.. mereka tu sensitif! Sikit sikit tak boleh, nanti merajok, balik bilang mak.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dari laman memfokuskan horoskop seperti http://astrology.hotplugins.com/7824/ , dan laman-laman seangkatan dengannya pelbagai khidmat boleh diperolehi seperti:
Ramalan zodiak mengikut
Hari
Minggu
Bulan
Tahun
Keserasian pasangan kekasih (Compatibility romance)
Ramalan kewangan
Cinta orang bujang dan sudah berkahwin
Penyakit setiap zodiak dsb
Disebabkan terlalu ramai meminati horoskop ini, media masa seperti surat khabar dan majalah masing-masing berlumba mengemukakan pelbagai ramalan zodiak mengikut hari. Setiap hari media massa ini menyajikan pelbagai ramalan zodiak mengikut hari.

Pada hari ini bilangan media massa yang menyajikan pelbagai ramalan horoskop masih tinggi walaupun media massa ini adalah disasarkan untuk umat Islam. Hari ini horoskop juga disediakan bagi mereka yang ingin melanggan khidmat pesanan ringkas SMS. Bayar sekian ringgit setiap bulan dan ramalan zodiak akan terus ke handphone anda setiap hari.

Disebalik begitu ramai umat Islam yang begitu ghairah dan meminati ramalan horoskop ini di Malaysia, apakah sebenarnya hukum membaca dan membenarkan ramalan horoskop ini?

Hukum Membaca dan Mempercayai Horoskop/ZodiakHoroskop dan Astrologi ialah ilmu yang digunakan bagi mencari maklumat serta ramalan terhadap perkara ghaib dari bintang-bintang serta bulan-bulan kelahiran seseorang manusia. Seringkali kita lihat horoskop seperti ini banyak dipaparkan di dalam majalah dan media massa terutamanya yang disasarkan kepada golongan remaja.Ramalan Horoskop (Horoscope) DIPERCAYAI KONONNYA yang dapat menentukan ramalan personaliti seseorang, sifat peribadi dan ramalan nasib bulan-bulan dalam kehidupannya. Misalnya bagi mereka yang lahir di dalam bulan Oktober pada hari 24 sehingga 22 November merupakan mereka yang dilabelkan dengan bintang SCORPIO dan mempunyai personaliti serta peribadi ramalan tertentu.Ramalan sebegini membawa kepada syirik dan hukum mempercayainya ialah haram dan berdosa. Telah diriwayatkan oleh Abdullah ibn Abbas ra Rasulullah s.a.w. telah bersabda :Sesiapa yang mengambil sebahagian dari ilmu bintang (nujum) maka sesungguhnya dia telah mengambil sebahagian dari ilmu sihir yang setiap kali bertambah ilmu bintangnya (berkaitan ramalan) maka bertambah pulalah ilmu sihirnya . (hadith sahih diriwayatkan oleh Abu Daud, Nasaie dan Ahmad).SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain."Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam," katanya.Telah jelas hukum sihir bahawa ianya haram menurut kesepakatan ulama dan membawa kepada kufur serta terbatal iman. Maka di dalam masalah ilmu horoskop ini hendaklah para pemuda-pemudi Islam berhati-hati dan tidak mempercayai apa-apa dari ramalan bintang-bintang ini yang jauh dari kebenaran dan dipenuhi kedustaan dan penipuan sekalipun terdapat kepadanya beberapa berita yang mendekati kebenaran.Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagimu, agar kamu menjadikannya petunjuk dalam kegelapan di darat dan di laut. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) kepada orang-orang yang mengetahui . (Al-An am : 97).Imam Bukhari ra telah meriwayatkan di dalam kitab sahihnya bahawa Qatadah, seorang ulama tabien yang terkenal telah berkata : Allah telah menciptakan bintang-bintang untuk tiga perkara iaitu perhiasan langit, pelempar syaitan dan sebagai tanda-tanda penunjuk arah maka barangsiapa yang mentafsirkan bintang-bintang selain dari tiga perkara ini maka ianya adalah salah dan sia-sia iaitu mensia-siakan nasibnya serta memaksa dirinya dengan sesuatu yang dia tidak mempunyai ilmu untuk mengetahuinya.Mempelajari ilmu bintang seperti ilmu falaq, ilmu kaji bumi dan astrologi untuk tujuan kebaikan bagi mendapat maklumat yang berguna bagi keselamatan manusia dan faedah kepada manusia dari sudut ilmu pengetahuan yang membawa manfaat tidaklah salah. Tetapi mempelajari ilmu astrologi untuk tujuan horoskop dan meramal nasib maka hukumnya ialah haram dan berdosa.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kini adalah jelas bahawa membaca dan membenarkan ramalan horoskop membawa implikasi besar dalam bab hukum Islam. Apabila kita semua telah jelas dan mantap menghayati kesalahan beramal dengan amalan horoskop ini, kini saya mengemukakan soalan, “bolehkah kita pula membaca dan mempercayai Astrologi China??? ”. Bagi mereka yang benar-benar mantap ilmunya, mereka akan terus menolak astrologi China ini.

Astrologi China membahagikan tahun-tahun kepada:

Tahun Tikus : 1948, 1960, 1972, 1984, 1996
Tahun Lembu : 1949, 1961, 1973, 1985, 1997
Tahun Harimau : 1950, 1962, 1974, 1986, 1998
Tahun Arnab : 1951, 1963, 1975, 1987, 1999
dsbnya

Astrologi China meramalkan setiap lelaki dan wanita yang lahir pada setiap tahun haiwan ini mempunyai personaliti dan ciri peribadi lainnya menyamai ramalan personaliti horoskop. Astrologi China ini juga meramalkan soal kehidupan, takdir, kekecewaan, nasib buruk serta nasihat untuk membaiki kualiti kehidupan. Banyak laman web di internet menyediakan khidmat ramalan astrologi China ini secara percuma.

Apa yang penting yang ingin saya tegaskan di sini ialah membaca dan membenarkan ramalan horoskop atau ramalan astrologi China hanyalah membawa kesengsaraan semata-mata kepada umat Islam.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kini adalah jelas bahawa membaca dan membenarkan ramalan horoskop dan astrologi China membawa implikasi besar dalam bab hukum Islam. Apabila kita semua telah jelas dan mantap menghayati kesalahan beramal dengan amalan horoskop dan astrologi China ini, kini saya mengemukakan soalan, “bolehkah kita pula membaca dan mempercayai Ilmu Numerologi???

Ilmu Numerologi adalah satu ilmu berkenaan cara-cara menghitung dan menggunakan angka-angka / nombor-nombor untuk mengetahui sifat manusia. Numerologi adalah bentuk tertua dari ilmu nujum / meramal. Asal usulnya tidak dapat dikenalpasti tetapi bangsa Mesir kuno, Babylonia, China dan bangsa lainnya mempunyai teori nujum dengan angka-angka. Konsepnya diambil berdasarkan fenomena alam seperti, pelangi warnanya 7 buah ada 12 beserta zodiaknya dan sebagainya.
Walau ada beberapa pengembangan variasi antara sistem-sistem numerologi, sebagian besar didasarkan pada teori matematika Yunani, dan ahli falsafah seperti Pytahgoras. Ia (Pytahgoras) percaya bahwa seluruh alam maya ini dapat dihitung secara matematik, dan bahkan dapat dipersembahkan dengan angka-angka yang merupakan kunci alam maya ini.
Numerologi dikenali juga dengan nama numeromancy atau arithomancy, pernah digunakan sebagai bentuk ramalan umum. Pada masa kini, ilmu numerologi banyak digunakan berkaitan dengan analisa kepribadian dan potensi diri sahaja.
Dasar kepercayaan numerologi, bahawa angka-angka terutama angka primer iaitu 1 sampai 9, mempunyai pengaruh terhadap segala segi kehidupan dan kepribadian kita.
Untuk lebih memahami ilmu numerology (untuk kajian dan bukan untuk diamalkan), bolehlah pembaca melayari http://www.dewa.com/dagelan/nomor.htm dan banyak lagi laman lain di internet.
Di dalam satu laman web ada menyebutkan bahawa :
“Get Your Free Numerology Reading Here
This is the popular web site where you and your friends can all get numerology readings for free.
Scroll down for your free numerology readings.
Numerology can tell you secrets about yourself- how you see the world; how the world sees you, your soul's urge.
Know yourself better. Know your friends better.
Divine your future. ”
Melalui ilmu celaka Numerologi inilah maka timbul istilah nombor sial dan nombor bertuah. Mereka yang percaya kepada numerology ini menganggap bahawa nombor 13 adalah nombor sial. Inilah yang menyebabkan hotel tidak mempunyai tingkat 13 dan nombor bilik 13. Di kawasan perumahan pula agensi kerajaan bersama-sama memeriahkan ilmu numerology ini dengan meniadakan rumah yang bernombor 13. Perbuatan ini seolah-olah mendidik masyarakat Islam agar percaya dengan ilmu numerology.
Melalui ilmu numerology ini mereka menghasilkan Carta Ciri-ciri Nombor berikut:
Chart of Characteristicsof Numbers
1
unity, creation, independence
2
duality, emergence
3
power, generative force
4
solidity, dullness
5
sensuality, pleasure
6
perfection, harmony, balance
7
mysticism, psychic, magic
8
material, success, justice
9
spiritual, mental achievement
Melalui laman http://www.themystica.com/mystica/articles/n/numerology.html mereka mengajarkan bahawa nama "John Smith" has a numerological value of 8. From the Chart of Characteristics of Numbers 8 has the characteristics of material, success, justice.
Masalah yang ingin saya ajukan di sini adalah “adakah ilmu numerologi ini dibenarkan dalam Islam?” Sebenarnya ilmu numerologi ini adalah ilmu nujum atau meramal yang duduk satu kapal dengan ilmu horoskop / astrologi dan astrologi China. Dan itulah juga sebabnya dalam banyak hal seperti di http://astrology.hotplugins.com/7824/ , ilmu sesat numerologi diletakkan satu kapal dengan ilmu meramal / nujum lainnya iaitu:
Horoskop
Chinese Astrology
Palmistry (imu menilik melalui tapak tangan)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kini adalah jelas bahawa membaca dan membenarkan ramalan horoskop, astrologi China dan numerologi membawa implikasi besar dalam bab hukum Islam. Apabila kita semua telah jelas dan mantap menghayati kesalahan beramal dengan amalan horoskop, astrologi China dan numerologi ini, kini saya mengemukakan soalan, “bolehkah kita pula membaca dan mempercayai Ilmu Rahsia Tarikh Lahir???

Ilmu analisis rahsia tarikh lahir adalah satu cabang applikasi dari ilmu sesat NUMEROLOGI. Melalui nombor-nombor ini kelak ramalan akan dikeluarkan bagi seseorang mirip ilmu horoskop dan astrologi China.

Antara pelopor ilmu rahsia tarikh lahir di Malaysia ialah Dr Fadzilah Kamsah seperti di http://rahsia-tarikh-lahir.blogspot.com/2008/01/tip-mengenal-diri-sendiri-melalui.html dan Azizan Osman.

Baru-baru ini iaitu Ahad 26 Julai 2009, akhbar Harian Metro memuatkan kisah ilmu rahsia Tarikh lahir yang diterajui oleh Azizan Osman sebanyak dua muka penuh, waduh waduh masing-masing berlumba tolong menolong mungkin untuk saham ke neraka?? Dalam artikel ini dinyatakan bahawa telah lebih dari 10,000 orang yang mengikuti seminar kendalian Azizan ini walau pun belum sampai setahun. Begitu ghairah sekali umat Malaysia mempelajari ilmu nujum numerology yang dikendalikan Azizan ini.

Azizan menyatakan bahawa bahawa ilmu ini boleh digunakan untuk memilih jodoh. Apa bezanya dengan ilmu memilih jodoh sebagaimana yang diajarkan dalam horoskop dan astrologi China?? Memangnya mereka adalah adik beradik.

Azizan mempelajari ilmu numerology ini mulai tingkatan 3 dan seterusnya mendalami ilmu ini daripada seorang orang bukan Islam dari Kanada bernama T Harve Eker di Singapura. Dialah mentor Azizan.

Azizan muila memasarkan khidmat mengajar ilmu rahsia Tarikh lahir ini mulai Jun 2008.

Azizan mendapat PhD Sains Metafizik dari Gordon University Florida. Memanglah lulusan sains metafizik mempunyai persamaan kerana mereka mempelajari ilmu yang lebih kurang sama. Ilmu aura chakra kuasa minda juga adalah bidang sains metafizik sama seperti ilmu numerology ini. Bagi orang bukan Islam ilmu meramal melalui tapak tangan (palmistry) pun mereka namakan sains metafizik.

Selain Azizan dan Dr Fadzilah Kamsah, terdapat ramai individu Islam lain di internet yang turut menawarkan perkhidmatan ilmu Rahsia Tarikh Lahir ini. Sedarlah bahawa ilmu NUMEROLOGY yang menjadi teras Ilmu Rahsia Tarikh Lahir adalah satu ilmu meramal atau ilmu nujum dan Islam adalah melarang sama sekali ilmu seperti ini. Hukum mengamalkan ilmu seperti ini adalah berat sebagaimana dinyatakan di atas dan apa yang lebih berat adalah dosa setiap pelajar yang diajarkan ilmu ini juga akan turut ditanggung oleh orang yang mengajarkannya.

Kepada mereka yang mengajarkan ilmu ini serta yang mengamalkan ilmu ini, bertaubatlah.

Sekian wallahuaqlam

Emjay


Prev: AMALAN DI BULAN REJAB: ANTARA YANG PALSU DAN TULENNext: Penyakit berjangkit H1N1, apakah tindakan kita?
reply
102 CommentsChronological Reverse Threaded


reply
azaminamin wrote on Jul 30, '09
Assalamualaikum Saudara Emjayjb,Terima kasih atas info maklumat yang diberikan. Mudah-mudahan bermanfaat untuk semua. Saya sudah lama agak curiga, dengan rawatan-rawatan alternatif dan ilmu-ilmu yang tidak disandarkan dengan petujujuk daripada Rasullullah s.aw. apatah lagi bukan dari al-Quran. Masing-masing, melapikkan kalimah khidmat mereka dengan 'ikhtiar kerana Allah' sedangkan mereka memesongkannya.Ramai juga mudah terpedaya hanya dengan meletakkan beberapa 'standard' tertentu untuk mengesahkan kehebatan seseorang dan boleh dipercayai antaranya dengan ciri-ciri berikut:-1. Dia seorang ustaz, orang mengaji agama (tak kira ustaz muqaddam kah, ustaz bahasa arabkah, ustaz mesirkah)2. Dia sudah pergi haji (Kalau banyak kali, lagi kuatlah kepercayaannya)3. Dia sembahyang (Kelihatan di masjid, atau ternampak dia solat dirumah dsb)4. Pakaiannya cantik, berjubah, berserban, kemas5. Bahasanya lembut dan sopan6. Dia dikenali, tokoh terkenal atau popular7.Dia sudah berjaya, kaya, ada keluarga dan lain-lain lagi.Tujuan saya membangkitkan ini, bukanlah bermakna memberi gambaran yang salah kepada 7 watak yang saya tonjolkan ini. Ramai lagi yang baik-baik dan memang ada 7 watak ini, di kalangan orang baik-baik. Tetapi menjadikan 7 watak ini, sebagai salah satu 'standard' atau kayu ukur untuk membuat apa saja dan menerima apa saja yang dilontarkan, saya rasa ianya tidak wajar. Mungkin saudara boleh ulas sedikit....Apa pun dilakukan, semua mestilah berdasarkan ilmu. Beragama juga perlu berilmu. Dan pastikan ada dalil dan nasnya.Saya sudah lama mengikuti perbahasan, debat dan perbincangan di web ini dan ianya menyuntik ilmu yang baik. Cuma kurang suka dan tidak selesa, jika bahasanya agak kesat dan kasar.Teruskan perjuangan, salam hormat ikhlas dari saya...Wassalam.Azamin Amin, Penolong Pengarang Harakahdaily.p/s: jika boleh bertemu dan berurusan di kemudian hari, email saya di azaminamin@yahoo.com

4 comments:

  1. Assalamuaikum..wbth..

    Byk prkara yg saya kurang stuju wahai saudara MJ tentang ulasan saudara trsebut....
    terlebih dahulu saudara kena faham ramalan pada zaman Rasulullah adalah bertujuan menjauhkan dari syirik kerana pada zaman tersebut betapa ramainya ahli tenung nasib & ramal yg melakukannya dgn menggunakan atas nama selain daripada Allah cthnya tuhan latta & uzzar maka sebab itulah ianya dijatuhkn hukum sedemikian...saudara juga harus belajar tentang sejarah kesemua ilmu ini berasal kerana ianya penting sebelum kita 'BERLAGAK' macam tuhan dengan menjatuhkan hukum sewenang2nya pada orang lain....untuk pengetahuan saudara semua ilmu yang ada di langit & dibumi tidak ada satu pun yang terlepas kecuali ilmu HAQ milikNya...selepas Allah turunkan para Nabi2 & kitab2Nya maka diturunkan olehNya sekali & diselitkan segala ilmu yang saudara pertikaikan sekarang ini,jadi Allah sudah tidak perlukan lagi untuk mengisi ilmu tersebut di dalam alquran kerana kitab2 & suhuf2 sebelumnya sudah lengkap dijelaskan segala-galanya.....
    Adakah saudara pasti bahawa orang yg saudara tuduh bakal menjadi ahli neraka akan mendapat neraka seperti apa yg saudara cakapkan...perlu diketahui saudaraku bahawa banyak ilmu yg diajar dlm astrologi,numerologi kebanyakan telah dicedok bulat2 dari kitab2 karangan Tuan Syeikh Abdul Qadir AlJilani & Ibnu Rumi yg memang dikenali oleh semua ulama2 terkini diseluruh dunia & banyak berjasa kepada umat islam umumnya....Mereka berdua juga adalah Wali2 Allah yg kuat berpegang pada agama Allah berjaya menyatukan umat islam pada ketika era umat islam hampir berpecah di sepanyol & baghdad,Iraq....
    Saudara juga jgn melupai tentang ilmu tafsir mimpi & ramalan dari Nabi Allah Yussuf a.s....
    Sememangnya musuh2 islam sekarang ini tidak mahu melihat umat2 islam sekarang ini bangkit secara pribadi & secara ummah kerana dibimbangi akan menguasai ekonomi cthnya bangsa cina yg mempercayai feng shui & menganggap ilmu tersebut adalah berasal dari bangsa mereka sendiri sedangkan sejarah telah mengisahkan bahawa Nabi Allah Idris a.s adalah manusia yg pertama di atas muka bumi Allah yg mendapat segala ilmu2 tentang falaq,astrologi,numerologi & feng shui tersebut yg diubahkan tajuk2 tersebut mengikut suku2 & bangsa selepas itu yg semua itu telah dicatitkan didalam suhuf2 beliau untuk menjadi pedoman bagi umat manusia selepas itu.....
    Saudara MJ harus mengisafi sebelum mudah menentukan seseorang apa yg mereka akan dapat nanti kerana saya bimbang bila 'disana nanti orang yg kita sangkakan akan mendapat neraka terlepas ia kerana Rahmat Allah sedangkan saudara nanti disana kelak dipertikai oleh Allah kerana pandai2 buat ramalan bahawa siapa yg layak menjatuhkan hukum berdosa & mendapat nerakaNya sedangkan saudara tidak ada hak ke atas menjatuhkan hukuman dosa & bukannya tuan punya nerakaNya...so balik pikiaq lar nooo...... dari hamba Allah yg hina dina ini...

    ReplyDelete
  2. benar...azaminamin.....
    awat loklak amjayjb ni...ko cakap melangitlah pasal hukum ke apa...bila dah boleh tuduh orang masuk neraka...............nampak jelas..ada SOMETHING WRONG..u ni....kira mcm anak murid JIN jugalahh...

    ReplyDelete